LinkedIn profil v roku 2025: Návod (nielen) pre B2B obchodníkov

LinkedIn je najvýznamnejšou B2B sociálnou sieťou, s viac ako miliardou používateľov po celom svete. Podľa štatistík až 80 % B2B leadov pochádza práve z LinkedIn. Napriek tomu mnoho profesionálov podceňuje význam dobre optimalizovaného profilu. Aspoň kým nezistia, že ich konkurenti tento aspekt networkingu a obchodu nezanedbávajú.

Najčastejšie chyby LinkedIn profilov

Ťažko hovoriť o tom, ako vyzerá „správne“ vyplnený LinkedIn profil. Pre každého môže byť správne niečo iné. Bavme sa preto o funkčne vyplnenom profile. LinkedIn profil totiž má zastávať istú funkciu vo vašej sebaprezentácii, prípadne v prezentácii vašej firmy.

Medzi časté chyby najmä nových a neaktívnych používateľov LinkedInu patrí napríklad:

  • Neaktualizovaný alebo nekompletný profil.

  • Slabý headline bez identifikátora.

  • Nedostatočná about sekcia.

  • Chýbajúca profilová fotka.

Prečo mať profil aktualizovaný by malo byť jasné – zvyšujete relevanciu nových spojení. Spomenutý identifikátor je napríklad kľúčové slovo, vaša pozícia, odbor alebo zameranie. Zhrnutie alebo sekcia About vám dáva priestor na miernu beletrizáciu, prilepenie príbehu na kostru LinkedIn profilu. Profily s fotkami majú zase o 21 % viac zobrazení a vyššiu šancu na úspešné prepojenie.

Ak váš LinkedIn profil nepredáva – vás, nie hneď produkt alebo službu – prichádzate o obrovský potenciál. Zatiaľ ste dostali len dosť neurčité rady. Prejdime si preto do detailu, ako LinkedIn profil optimalizovať.

 

Základy dobre vyplneného LinkedIn profilu

Znova si zopakujme, že pre každého platí niečo iné. Cieľom profilu môže byť generovanie a kvalifikácia leadov, employer branding, hiring alebo aby vás prijali do zamestnania. Čo má každý cieľ spoločné je to, že by ste sa mali vyjadrovať jasne, vizuálne aj textovo. Začnime teda od vizuálnych častí:

Profilová fotka

  • Štandardná je profesionálna fotografia. Jasná, kvalitná, s neutrálnym alebo kontrastným pozadím.

  • Ak pracujete v kreatívnej sfére, môžete sa odviazať. Ľudia, s ktorými sa budete prepájať, sú zvyknutí aj na „experimentálnejšie“ profilové fotky.

  • Všetko však závisí od pozície. Ako obchodník sa napríklad často stretávate s ľuďmi. Je fajn, ak vás dokážu spoznať podľa fotografie už na prvom stretnutí.

  • Fotku raz za čas aktualizujte. Najmä pri výraznejších zmenách (dĺžka brady, účes alebo farba vlasov). 

Cover obrázok

  • Cover fotka alebo obrázok je miesto, do ktorého môžete zapojiť branding: farby, logo, call to action, prípadne propozíciu.

  • V porovnaní s profilovou fotkou ponúka viac priestoru.

  • Od 2024 si môžete do coveru pridať viac obrázkov, ktoré sa dajú preklikávať ako mini-prezentácia.

Headline

  • Textová časť profilu, hovoríme o natívnom texte – teda takom, ktorý sa vypĺňa priamo do profilu na sociálnej sieti, nemusíte mu tvoriť grafiku alebo vizuály.

  • Mal by obsiahnuť hodnotu pre čitateľa. Hodnota je informačná. Prišiel som na tento profil, aby som zistil viac. Ak to zistím rýchlo a zaujme ma to, pokračujem. Ak musím pátrať, zistím len niečo generické, pravdepodobne odídem.

Príklad zlého LinkedIn headlinu: Sales Manager

Príklad dobrého LinkedIn headlinu: Sales Manager @Diametro | Pomáham firmám generovať B2B leady cez social selling | Certifikovaný LinkedIn expert | gitarista s obsesiou v efektoch

V príklade vidíte jasnú hodnotu, ktorú headline predostiera čitateľovi. Lakonické vyjadrovanie má svoj čas aj miesto. Ak máte priestor, radšej ho využite. Nie ste CEO Tatrabanky, aby každý vedel, čo vaša firma robí, alebo čo poskytujete klientom.

Aby boli myšlienky či kľúčové slová jasne oddelené, môžete použiť špecifický znak, ktorý sa bežne v komunikácii nepoužíva, napríklad zvislú čiaru, odrážku, alebo symbol.

About

  • Výstižné predstavenie. Všetkého veľa škodí, aj beletrizovaného životopisu, aj odrážkového vymenovania úspechov. Hľadajte balans medzi storytellingom a konkrétnymi výsledkami.

  • Používajte kľúčové slová pre vyhľadávanie. Nazvime to LinkedIn SEO. Pozor však, toto vyhľadávanie je primárne vnútorné, nečakajte, že dobre vyplnený profil rozbije konkurenciu v SERPe Googlu. Do vyhľadávania mimo LinkedInu môžete presiaknuť, ak téma nie je dostatočne pokrytá klasickými webmi. Optimalizácia profilu vám však pomôže, ak niekto hľadá konkrétneho špecialistu priamo na sieti.

Featured

  • Na začiatku vášho LinkedIn profilu môžu svietiť zvýraznené položky: blogy, príspevky, newsletter, podstránky. Výber je na vás. Pridajte si do tejto reprezentatívny content, ktorý môže povedať viac o vašej činnosti, alebo presvedčiť návštevníka profilu, že ste ten správny expert na spoluprácu.

Experience

  • Toto je priestor osobného profilu, v ktorom sa môžete – a mali by ste sa – zamerať aj na firmu. Dôležité je, aby bola vaša aktuálna pozícia na vrchu zoznamu. Prípadne, aby na vrchu zoznamu figurovala pozícia, s ktorou si vás majú používatelia spájať. Mnoho podnikateľov má rozbehnutých viac projektov, ak je to aj vaša situácia, prioritizujte.

  • Výstižne popíšte, čo robí vaša firma a následne, čo v nej robíte vy. Ak ste to už spomenuli v About, pokojne sem vložte kondenzovanú verziu.

Doplnkové nastavenia LinkedIn profilu

Toto sú rozšírené položky LinkedIn profilu, ktoré sú skôr nice to have. Ak si ich nevyplníte, nič sa nedeje, no môžete vďaka nim rozšíriť svoju online persónu.

Education

  • Sumár vášho vzdelania. Umožňuje tiež pridať média ako práce či publikácie, alebo pridať skills, ktoré ste nadobudli počas štúdia.

Licences & Certifications

  • Sekcia vhodná najmä pre dohľadateľné certifikáty s ID. Ak sa pravidelne školíte alebo vzdelávate a získavate vďaka tomu liecencie či certifikácie, povedzte o tom. Rôzne digitálne kurzy majú svoje vlastné certifikáty aj s thumbnailmi a brandingom, ktorý sa vo vašom profile automaticky zobrazí po načítaní ID.

Honors & Awards

  • Ak ste získali nejaké ocenenie, toto je miesto, kde o ňom môžete povedať aj mimo sekcie About. Položky viete asociovať s konkrétnym projektom alebo pracovnou pozíciou. 

Jazyky

  • Poslúži najmä v prípade, ak dosahujete v danom jazyku aspoň limited working proficiency.

 

Pokročilé nastavenia LinkedIn profilu

Tieto pokročilé nastavenia môžete v komunikácii ďalej využívať, urýchľujú biznisový kontakt s potenciálnym zákazníkom alebo vám dodávajú social proof, akýsi sociálny dôkaz spôsobilosti či expertízy.

Skills

Do profilu si môžete pridávať relevantné skilly, ktoré súvisia s vašou prácou. Medzi pokročilé nastavenia LinkedIn profilu ich uvádzam, pretože nie každý používateľ, ktorý narazí na váš profil, bude pátrať aj po týchto danostiach. Je však fajn podporiť si imidž experta vymenovaním toho, čo ovládate (schopnosti, nástroje). Výber top skills si tiež viete pridať do About a previazať ich s inými doplnkovými sekciami.

TIP: Dodajte svojim Skills social proof. Prepojte ich s pracovnými pozíciami, certifikátmi, školami, či testimonálmi od iných používateľov. Pri editovaní sekcie vyklikajte položky, s ktorými sa daný skill viaže.

Služby

Do profilu viete zahrnúť 10 služieb. Po pridaní ich používatelia nájdu vo vrchnej časti profilu nad Featured. V službe definujete rozsah, miesto výkonu (môže byť aj remote), cenu (buď pridáte pricing, alebo sa necháte kontaktovať zájemcom). 

Projekty

Pracovali ste na projekte mimo svojej pozície? Povedzte o ňom. Prípadne, mali ste v rámci práce veľký projekt, ktorý by si zaslúžil highlight aj na vašom profile? Presne toto je sekcia, do ktorej to môžete zahrnúť.

Projekty,  ako väčšinu sekcií na LinkedIn profile, môžete asociovať s pozíciami, zručnosťami, v tomto prípade dokonca s ľuďmi, ktorí tiež k projektu prispeli.

Recommendations

Odporúčania, alebo iným slovom testimoniály, majú dve časti. Tie, ktoré dávate, a tie, ktoré dostávate. V sekcii si môžete pridať nové odporúčanie tak, že oň požiadate konkrétnu osobu.

Vlastné odporúčania môžete dávať iným používateľom. Aj toto o vás čosi povie, keďže na výber máte z rôznych možností – danú osobu ste mohli mentorovať, prípadne byť jej priamy nadriadený, čo ukazuje expertízu.

Čo ak si LinkedIn profil neviem vyplniť?

Narážame na to celkom často. Rovnako ako pri bloku, ktorý bráni vytvárať príspevky, ľudia sa cítia paralyzovaní aj z vyplnenia profilu. Časté otázky:

  • Bude môj profil výstižný?

  • Budú informácie v ňom relevantné?

  • Nebudem znieť ako egomaniak či egomaniačka, keď vymenujem svoje úspechy?

Ak máte tieto pochybnosti, dajte si profil napísať niekomu, kto sa tomu venuje. Zhodnotí, čo bude funkčné, a čo už bude za čiarou z pohľadu vašich cieľov. 

Prečo vôbec mať vyplnený LinkedIn profil?

Podľa posledných prieskumov z apríl 2024 je na LinkedIn v Európskej únii 47,9 mil. MAU (mesačne aktívnych používateľov). Na Slovensku je to 200 tis. MAU. Dominuje HR, marketing, IT, tech segmenty v sektore B2B. Používatelia sú vzdelaní, ochotní prepájať sa, hľadajú biznisové alebo pracovné príležitosti.

V skratke, lepšiu B2B sieť nenájdete. Ani na Slovensku, ani vo svete. Vyplnený profil je prvý krok k tomu, aby ste mohli rozbehnúť efektívnu komunikačnú stratégiu. Aj s profilom, aj s so stratégiou vám vieme pomôcť. 

Next
Next

Ako využiť LinkedIn na social selling: Praktický sprievodca pre B2B obchod